Ofte stilte spørsmål

Spørsmål angående skade på bil


Hva bør jeg gjøre dersom jeg har fått en skade på bilen?


Det første du må gjøre etter en skade, er å ringe ditt forsikringsselskap og opplyse om skaden. Da vil forsikringsselskapet gi deg beskjed om å fylle ut skademeldingsskjema. Husk at skjema må fylles ut, også dersom motparten sier han vil betale fra egen lomme. (Om du eller motparten ønsker å betale for skaden utenom forsikring, kan dette besluttes i etterkant).


Det kan være lurt å ta noen bilder på skadestedet, for eksempel med mobiltelefonen. Dette kan komme godt med ved en eventuell tvist senere.


Neste steg er å ta med bilen inn til oss. Her takserer vi skaden, setter opp til til reparasjon, ordner med leiebil dersom du trenger det, og utfører selve reparasjonen.


Hvordan fyller jeg ut et skademeldingsskjema?


På første side av skjemaet skriver du en enkel forklaring på hvordan skadesituasjonen forløp. Husk at begge parter må fylle ut " supplerende opplysninger" på side 4 og 5 i skjemaet, og at begge må signere papirene.


Trenger du hjelp med utfylling av skjema, kan vi bistå. Skjema får du tilsendt fra ditt forsikringsselskap om du ikke allerede har det liggende i bilen, eller du kan hente det hos oss.


Hvem henvender jeg meg til for å få taksert skaden?


Vi er tilknyttet et takseringssystem som gjør at vi kan taksere for alle forsikringsselskaper.


Er det mulig å få vite på forhånd hva reparasjonen vil koste?


Ja, vi setter opp et pristilbud på arbeidet som skal utføres. Dette skjer ved at du tar med bilen inn til oss, og så noterer vi ned hva som må gjøres og tar noen bilder av skaden. Deretter sender vi deg et uforpliktende tilbud på e-post.


Burde jeg benytte et merkeverksted til å utbedre skaden?


Vi reparerer skader på alle bilmerker. Ved reparasjon bruker vi originale deler tilpasset din bil, og utfører arbeidet etter bilfabrikkens spesifikasjoner. Dermed vil ikke reparasjonen ha noen innvirkning på bilens garanti.


Kan jeg forvente at bilens tilstand blir like bra som før skaden?


Ja, etter reparasjonen skal bilen være i like bra stand som før uhellet. I praksis vil det si at området der reparasjonen er utført ikke skal være forringet i forhold til resten av bilen.


Blir bilen behandlet mot rust etter skade?


Ja, ved reparasjon vil alle deler som er berørt av skaden bli behandlet mot rust.


Er det mulig å få tilgang til leiebil mens bilen er inne til reparasjon?


Ja, vi kan ordne med leiebil til deg. Gi beskjed til kundesenteret når du bestiller tid til reparasjon, så sørger vi for at leiebilen står klar når du leverer inn bilen.



Spørsmål angående lakkering av bil


Hvor lenge må jeg vente med å vaske bilen etter lakkering?


Bilen kan vaskes når du får den tilbake fra lakkering. Det er allikevel verdt å merke seg at en bør unngå sterke vaskemiddel og maskinvask de første 4-5 ukene.


Når kan jeg polere bilen etter lakkering?


Etter lakkering, bør en vente litt med polering av bil. Vi anbefaler at du venter minst 4-5 uker.


Samme anbefaling gjelder for montering av magnetskilt og andre ting som lukker seg over lakken.



Fikk du ikke svar på det du lurte på? Kontakt oss gjerne via telefon eller epost, eller via kontaktskjema her.



Kontaktinformasjon til forsikringsselskap:


Gjensidige Forsikring: 03100

www.gjensidige.no


If Skadeforsikring: 02400

www.if.no


Tryg Forsikring: 04040

www.tryg.no


Frende Forsikring: 03600

www.frende.no


Eika: 62550777

www.eika.no


Toyota Forsikring: 02165


Volvia: 66818440


Protector : 24131888

www.protectorforsikring.no


KLP: 05554


SP.1: 02300


Storebrand: 08880


Nemi: 02341